Atšķirības starp "Jūlijs Feders" versijām

No ''Latvijas mākslas vēsture''

(New page: '''Jūlijs Feders''' (29. 06. 1838 – 1. 02. 1909) – ievērojamākais latviešu 10. gs. otrās puses reālisma virziena ainavas gleznotājs. __TOC__ =Biogrāfija un mākslinieciskā da...)
 
1. rindiņa: 1. rindiņa:
 +
[[Image:Rozentals_Federa_portrets.jpg|thumb| J. Rozentāls. J. Federa portrets. 1890. gadu beigas. Audekls, eļļa, 76,8 x 56,5 cm. LNMM]]
 +
[[Image:Feders_Ainava_ar_negaisa.jpg|thumb|Ainava ar negaisa mākoņiem. 1873. Audekls, eļļa, 96 x 122 cm. LNMM]]
 +
[[Image:Feders_Pec_vetras.jpg|thumb|Pēc vētras. 1874. Audekls, eļļa, 108 x 152 cm. LNMM]]
 +
[[Image:Feders_Svjatogorskas_kloste.jpg|thumb|Ainava Svjatogorskas klostera tuvumā, Harkovas guberņā. 1881. Audekls, eļļa, 36 x 56,5 cm. Maskava, Valsts Tretjakova galerija]]
 +
[[Image:Feders_Krita_kalni.jpg|thumb|Krīta kalni, Ap 1881. Audekls, eļļa, 36 x 56,2 cm. LNMM]]
 +
[[Image:Feders_Kapseta.jpg|thumb|Kapsēta. 1880. gadi, Audekls, eļļa, 56 x 45 cm. LNMM]]
 +
[[Image:Feders_Gaujas_leja.jpg|thumb|Gaujas leja. 1891. Audekls, eļļa, 111 x 173 cm. LNMM]]
 +
[[Image:Feders_Avots.jpg|thumb|Avots. 1894. Audekls, eļļa, 142 x 109 cm. LNMM]]
 +
[[Image:Feders_Ainava.jpg|thumb|Ainava(ar drupām vakara gaismā). 1891. Audekls, eļļa, 59,5 x 103 cm. LNMM]]
 +
[[Image:Feders_Rita_migla_Koknese.jpg|thumb|Rīta migla Koknesē. Ap 1900. Papīrs, eļļa, 23,7 x 38,5 cm. LNMM]]
 +
 
'''Jūlijs Feders''' (29. 06. 1838 – 1. 02. 1909) – ievērojamākais latviešu 10. gs. otrās puses reālisma virziena ainavas gleznotājs.
 
'''Jūlijs Feders''' (29. 06. 1838 – 1. 02. 1909) – ievērojamākais latviešu 10. gs. otrās puses reālisma virziena ainavas gleznotājs.
  
20. rindiņa: 31. rindiņa:
  
 
=Attēlu saraksts=
 
=Attēlu saraksts=
# J. Rozentāls. J. Federa portrets. 1890. gadu beigas. Audekls, eļļa, 76,8 x 56,5. LNMM
+
# [[:image:Rozentals_Federa_portrets.jpg|J. Rozentāls. J. Federa portrets]]. 1890. gadu beigas. Audekls, eļļa, 76,8 x 56,5 cm. LNMM
# Ainava ar negaisa mākoņiem. 1873. Audekls, eļļa, 96 x 122. LNMM
+
# [[:image:Feders_Ainava_ar_negaisa.jpg|Ainava ar negaisa mākoņiem]]. 1873. Audekls, eļļa, 96 x 122 cm. LNMM
# Pēc vētras. 1874. Audekls, eļļa, 108 x 152. LNMM
+
# [[:image:Feders_Pec_vetras.jpg‎|Pēc vētras]]. 1874. Audekls, eļļa, 108 x 152 cm. LNMM
# Ainava Svjatogorskas klostera tuvumā, Harkovas guberņā. 1881. Audekls, eļļa, 36 x 56,5. Maskava, Valsts Tretjakova galerija
+
# [[:image:Feders_Svjatogorskas_kloste.jpg|Ainava Svjatogorskas klostera tuvumā, Harkovas guberņā]]. 1881. Audekls, eļļa, 36 x 56,5 cm. Maskava, Valsts Tretjakova galerija
# Krīta kalni, Ap 1881. Audekls, eļļa, 36 x 56,2. LNMM
+
# [[:image:Feders_Krita_kalni.jpg‎|Krīta kalni]], Ap 1881. Audekls, eļļa, 36 x 56,2 cm. LNMM
# Kapsēta. 1880. gadi, Audekls, eļļa, 56 x 45. LNMM
+
# [[:image:Feders_Kapseta.jpg‎|Kapsēta]]. 1880. gadi, Audekls, eļļa, 56 x 45 cm. LNMM
# Gaujas leja. 1891. Audekls, eļļa, 111 x 173. LNMM
+
# [[:image:Feders_Gaujas_leja.jpg‎|Gaujas leja]]. 1891. Audekls, eļļa, 111 x 173 cm. LNMM
# Avots. 1894. Audekls, eļļa, 142 x 109. LNMM
+
# [[:image:Feders_Avots.jpg‎|Avots]]. 1894. Audekls, eļļa, 142 x 109 cm. LNMM
# Ainava(ar drupām vakara gaismā). 1891. Audekls, eļļa, 59,5 x 103. LNMM
+
# [[:image:Feders_Ainava.jpg‎|Ainava (ar drupām vakara gaismā)]]. 1891. Audekls, eļļa, 59,5 x 103 cm. LNMM
# Rīta migla Koknesē. Ap 1900. Papīrs, eļļa, 23,7 x 38,5. LNMM
+
# [[:image:Feders_Rita_migla_Koknese.jpg|Rīta migla Koknesē]]. Ap 1900. Papīrs, eļļa, 23,7 x 38,5 cm. LNMM
  
 
[[Category:Mākslinieki|Feders, Jūlijs]]
 
[[Category:Mākslinieki|Feders, Jūlijs]]

Versija, kas saglabāta 2007. gada 2. maijs, plkst. 12.39

J. Rozentāls. J. Federa portrets. 1890. gadu beigas. Audekls, eļļa, 76,8 x 56,5 cm. LNMM
Ainava ar negaisa mākoņiem. 1873. Audekls, eļļa, 96 x 122 cm. LNMM
Pēc vētras. 1874. Audekls, eļļa, 108 x 152 cm. LNMM
Ainava Svjatogorskas klostera tuvumā, Harkovas guberņā. 1881. Audekls, eļļa, 36 x 56,5 cm. Maskava, Valsts Tretjakova galerija
Krīta kalni, Ap 1881. Audekls, eļļa, 36 x 56,2 cm. LNMM
Kapsēta. 1880. gadi, Audekls, eļļa, 56 x 45 cm. LNMM
Gaujas leja. 1891. Audekls, eļļa, 111 x 173 cm. LNMM
Avots. 1894. Audekls, eļļa, 142 x 109 cm. LNMM
Ainava(ar drupām vakara gaismā). 1891. Audekls, eļļa, 59,5 x 103 cm. LNMM
Rīta migla Koknesē. Ap 1900. Papīrs, eļļa, 23,7 x 38,5 cm. LNMM

Jūlijs Feders (29. 06. 1838 – 1. 02. 1909) – ievērojamākais latviešu 10. gs. otrās puses reālisma virziena ainavas gleznotājs.

Biogrāfija un mākslinieciskā darbība

Mācības un romantisma tradīcijas ainavas

Jūlijs Feders dzimis Koknesē vietējā baznīcas kroga turētāja ģimenē. Pēc mācībām Rīgas Domskolā un Lazdonas privātskolā viņš iestājās 1857. g. Sanktpēterburgas Mākslas akadēmijā, kur specializējās ainavas žanrā Sokrata Vorobjova(Сократ Воробьев) darbnīcā. Pārtraucis studijas 1863. g. un ieguvis brīvmākslinieka grādu, Feders apmetās Jelgavā, kur pelnījās, strādājot par zīmēšanas skolotāju reālskolā un fotogrāfu. Viņš turpināja tai pat laikā gleznot ainavas un izstādīt tās Sanktpēterburgas Mākslas akadēmijā, kur ieguva nākamos akadēmiskos I un II šķiras mākslinieka grādus. Šajos gados Feders arī apceļoja Eiropu (Vāciju, Šveici, Norvēģiju) un 1875. g. papildinājās Diseldorfā vietējās akadēmijas profesora baltvācu cilmes gleznotāja Eižena Dikera(Eugen Dücker) darbnīcā. Studiju gados Feders apguva akadēmijā kultivētas sacerētas un vispārinātas ainavas kompozīciju veidošanu, kas tika papildināta ar dabā studētu motīviem un balstīta vecmeistaru tradīcijās. Domājams, viņš iepazina tai laikā un vēlāk ne tikai laikabiedru krievu mākslinieku sniegumus, bet arī šveicieša Aleksandra Kalama(Alexandre Calame), norvēģa Augusta Kapelena (August Cappelen), diseldorfiešu skolas ainavas. Spriežot pēc zināmiem darbiem, līdz 1870. gadu vidum Federa ainavu ietekmēja romantisma tradīcija – tika gleznotas ziemeļnieciskas dabas, bet topogrāfiski nenoteiktas ainavas ar pirmatnējas dabas un tās stiuhiski dramatisko spēku estetizāciju. Raksturīgi to motīvi – tumši, skrejoši mākoņi virs neapdzīvotas mežainas ielejas, viesuļa lauzti un liekti koki, nogāztas priedes klinšu vidū („Ainava ar negaisa mākoņiem”, 1873, „Pēc vētras”, 1874, abi Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, turpmāk LNMM).

Reālisma periods

1876. g. Feders pieņēma zīmēšanas skolotāja vietu skolotāju institūtā Belgorodā (Kurskas guberņā Krievijā), kur palika līdz 1886. g. Sekoja pasniedzēja darbs komercskolā Sanktpēterburgā (līdz 1898.g.). Viņš turpināja sūtīt darbus uz akadēmijas izstādēm, guva tur panākumus (1880. g. atzīts par akadēmiķi). Ainava palika viņa galvenais žanrs, lai gan tika gleznoti arī portreti, kuru atrašanās vieta patreiz nav zināma. Nepārtrūka arī saites ar dzimteni – Feders brauca vasaras atpūtā un studijās uz Latviju. Lai gan saglabājas gleznotāja interese par romantiskas tradīcijas motīviem (drupām, kraujām, klintīm),viņa ainavu raksturu sāka arvien vairāk nosacīt laikmetīgā reālisma estētika, kuras izpausmes Feders varēja iepazīt gan vēlīno diseldorfiešu, gan peredvižņiku pacēluma laika ainavā. Viņa gleznotos dabasskatos pastiprinājās topogrāfiska konkrētība un motīvu lokalizācija. Atbilstoši reālistu orientācijai uz objektīvi patiesīgu tēlojumu Feders rūpīgi un detalizēti fiksēja vizuāli tveramas ainavas ģeogrāfiski ģeoloģisko, florālo, atmosfērisko un apgaismojuma specifiku, atveidojot, piemēram, Doņecas krastus, Belgorodas apkaimes krīta kraujas, zaļos pakalnu pie Harkovas, Krimas klintis, Gaujas ielejas, Pērses straumi u. c. („Ainava Svjatogorskas klostera tuvumā, Harkovas guberņā”, 1881, Maskava, Valsts Tretjakova galerija, „Krīta kalni”, ap 1881, LNMM). Lai gan Feders pastāvīgi attēloja plenēra gaismu un atmosfēras slāņa iespaidu uz priekšmetu formu, to vieliskums un materialitāte netiek pazudināta gaismā, gaisā un variētu krāsu attiecinājumos. Reālisma perioda motīvu klāsts ir daudzveidīgs: prozaiski saulē izkaltuši klajumi mijas ar sulīgu zaļumu, plašas tāles, upju ielejas - ar intīmi noslēgtiem, aizaugušiem stūrīšiem. Kopumā tomēr Federa ainavu tipoloģijā dominē „brīvās dabas” un vasaras motīvi, retāki zināmo darbu rindā ir pilsētu fragmenti, ziemas, pavasara vai rudens ainas, retas ir arī cilvēku figūras. Tipiska ir ainavu saulainība, panorāmiska telpa, horizontālo virzienu pārsvars tās struktūrā. Šāda dokumentāli precīza, episki objektīva, tai pat laikā optimistiski mierīga ainava citkārt kļūst skarbāki ikdienišķa, īpaši fragmentārākos darbos („Kapsēta”, „Ainava Kurskas guberņā”, abas 1880. gadi, LNMM), citkārt motīvu izvēles dēļ akcentēti idilliska, krāšņa un svinīga („Gaujas leja”, 1891, „Krusta ceļš Kislovodskā”, 1890. abi darbi LNMM).

Vēlīnais posms

1893. g. Feders pretendēja uz Sanktpēterburgas Mākslas akadēmijas profesora posteni, bet tika noraidīts. 1898. g. viņš atgriezās uz Belgorodu, 1905. g. pārcēlās uz Ņežinu (Čerņigovas guberņā), kur arī mira. Federa ainavas vispārējais raksturs ir noturīgs un būtiski nemainās līdz pat viņa darbības beigām. Tomēr atsevišķas pazīmes 1890. gados un 1900. gadu sākuma gleznās liecina par daļēju viņa koncepcijas un prakses evolūciju. Izmaiņas skaidrojamas ne tikai ar viņa pašattīstību, bet arī ar vispārējo vizuālās mākslas transformāciju gadsimtu mijā, kuru Feders piedzīvoja Pēterburgā. Viņš atkārtoti papildina savas ikdienišķu lauku dabas motīvus ar aristokrātisku parku ainavām („Ziemas ainava Pavlovskā”, 1890, „Drupas parkā”, 1896, abas LNMM), pat ievieš „brīvajā dabā” graciozas jaunavu kailfigūras („Peldēšanās”, 1891, atrašanās vieta nezināma, „Avots”, 1894, LNMM). Pakļaušanās saloniskai idealizācijas redzama arī reprezentatīvajā „Meranvilas de Senklēras portretā”(1897, LNMM). Tai pat laikā Feders izrādīja interesi arī par industriālo vidi („Ogļu noliktava”, 1897, Dņepropetrovskas mākslas muzejs) un tālaika moderno mākslu. Kā liecināja J.Rozentāls, viņš uzturēja kontaktus ar „Rūķa” jaunajiem māksliniekiem, piedalījies diskusijās un interesējies par novācijām, vēlējies neatpalikt savā attīstībā. Vairākos darbos Feders tuvojas gadsimtu mijas liriskai noskaņu ainavai ar tās intīmizētiem tuvplāniem, vakara gaismām vai krēslainību („Ainava(ar drupām vakara gaismā)”, 1891, „Ainava ar tiltiņu”, 1895. abas LNMM). Vēlie studijveidīgie darbi izceļas ar kompozicionālo fragmentārismu, krāsu svaigumu, brīvu un vieglu triepienu („Rīta migla Koknesē”, „Sigulda”, ap 1900, LNMM).

Mantojums

Vairums zināmo Federa darbu atrodas Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, viena ainava Tukuma mākslas muzejā. Vairāki darbi atrodas Krievijas muzejos, kā arī privātkolekcijās. Federa ainavas tikušas pastāvīgi eksponētas retrospektīvajās izstādēs Latvijā. E. Kļaviņš

Bibliogrāfija

Rozentāls J. Profesors Jūlijs Feders +. – Latvija. – 1909. – Nr. 31. – 7. (20.). 02; Prande A. Akadēmiķis Jūlijs Feders. – Ilustrēts Žurnāls. – 1925. Nr. 3. – 72. - 76. lpp.; Eglītis A., Lapiņš A. Jūlijs Feders. – Rīga. – 1956; Kačalova T. Jūliju Federu pieminot. – Latviešu tēlotāja māksla. – Rīga. – 1960. – 221. – 236. lpp.; Kļaviņš E. Atskatoties uz 19. gadsimta klasiķi. Jūlijam Federam 150. – Māksla. – 1988. Nr. 6. – 4. – 10. lpp.

Attēlu saraksts

  1. J. Rozentāls. J. Federa portrets. 1890. gadu beigas. Audekls, eļļa, 76,8 x 56,5 cm. LNMM
  2. Ainava ar negaisa mākoņiem. 1873. Audekls, eļļa, 96 x 122 cm. LNMM
  3. Pēc vētras. 1874. Audekls, eļļa, 108 x 152 cm. LNMM
  4. Ainava Svjatogorskas klostera tuvumā, Harkovas guberņā. 1881. Audekls, eļļa, 36 x 56,5 cm. Maskava, Valsts Tretjakova galerija
  5. Krīta kalni, Ap 1881. Audekls, eļļa, 36 x 56,2 cm. LNMM
  6. Kapsēta. 1880. gadi, Audekls, eļļa, 56 x 45 cm. LNMM
  7. Gaujas leja. 1891. Audekls, eļļa, 111 x 173 cm. LNMM
  8. Avots. 1894. Audekls, eļļa, 142 x 109 cm. LNMM
  9. Ainava (ar drupām vakara gaismā). 1891. Audekls, eļļa, 59,5 x 103 cm. LNMM
  10. Rīta migla Koknesē. Ap 1900. Papīrs, eļļa, 23,7 x 38,5 cm. LNMM